Graphics Group

 

 

Pixar werd opgericht in 1979 als de Graphics Group, een divisie van de computerafdeling van Lucasfilm. De oprichting begon met het inhuren van Dr. Ed Catmull van het New York Institute of Technology (NYIT), alwaar hij het hoofd was van het Computer Graphics Lab(CGL). Bij NYIT werd gewerkt aan veel computeranimatietechnieken die vandaag de dag als standaard worden gezien. Bij Lucasfilm werkte het team aan de voorloper van RenderMan, genaamd Motion Doctor. Hiermee konden tekenaars die nog gewend waren aan traditionele animatie computeranimatie gebruiken met minimale training

Het team begon te werken aan films voor Lucasfilm, of werkte samen met Industrial Light and Magic aan special effects. Er werd veel onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van computeranimatie. Enkele belangrijke doorbraken waren de effecten in Star Trek II: The Wrath of Khan en Young Sherlock Holmes.

In 1984 werd het team uitgebreid met John Lasseter, die kort daarvoor Disney had verlaten. Datzelfde jaar maakte Graphics Group reeds zijn eerste computeranimatiefilmpje: The Adventures of André and Wally B..

Als eigen bedrijf

In 1986 verliet Steve Jobs Apple Computer, en nam de Graphics Group over van Lucasfilm. Hij betaalde hiervoor 5 miljoen dollar aan George Lucas, en investeerde nog eens 5 miljoen dollar in het bedrijf zelf. Een belangrijke drijfveer achter Lucas’ beslissing de Graphics Group te verkopen was zijn gebrek aan inkomen na zijn scheiding, en de mislukking van zijn film Howard the Duck. Vanaf nu ging de Graphics Group verder onder de naam Pixar.

Het nieuwe onafhankelijke bedrijf werd geleid door Dr. Edwin Catmull, President, en Dr. Alvy Ray Smith, Uitvoerend Vice President en regisseur. Jobs diende als voorzitter van Pixar.

Aanvankelijk richtte Pixar zich op het verkopen van computer hardware, met als primaire inzet de Pixar Image Computer. Dit systeem werd vooral verkocht aan overheidskantoren en ziekenhuizen. Een van de voornaamste klanten van Pixar was Disney Studios. De computer verkocht echter niet al te best, en de tegenvallende verkoopcijfers dreigden Pixar fataal te worden.

In een poging de verkoopcijfers op te krikken, maakte Pixarmedewerker John Lasseter het filmpje Luxo Jr.. Hij vertoonde deze op de computerbeurs SIGGRAPH als demonstratie van waar de Pixar Image Computer toe in staat was. Ook begon Lasseter met het maken van reclamefilmpjes. Hoewel de verkoop van de computer er niet door toenam, toonden deze filmpjes wel Pixars mogelijkheden op het gebied van computeranimatie.